Paweł Łęski Paweł Łęski
165
BLOG

Kryzys tożsamości

Paweł Łęski Paweł Łęski Kultura Obserwuj notkę 2

Projekt unifikacji tożsamości marnieje. Cierpi na niedostatek gdy dostaje się w ręce cierpiącego na atrofię twórcy o mentalności bezpaństwowca. Leniwego bojowca o ewolucję myśli. Spóźniony w mądrości etapu, podtrzymywany kroplówką entuzjazmu wywołanego chęcią posiadania Patka na rękę i Ptaka na klatę nie jest już w stanie obdarować widzów wyrafinowanymi rozkoszami estetycznymi. Świat dla wielu ważny usiłuje topornie przedstawić jako podrzędny, zakazany i poniżający.

W przeci...wieństwie do jego filmu, dwa zrealizowane w ramach projektu "30 minut", sięgające profundalu, obrazy młodych twórców. Ich suwerenne poglądy na temat skutków poddawania się hybrydyzacji, próby wytworzenia, ukształtowania nowej tożsamości. Bo w świecie współczesnych Nomadów, mobilnych społeczeństw, gdy ludzie zaczynają przepływać, płynne stają się również ich tożsamości. Dwie nowele o opcji exit, porzucenia i wynikające z niej skutków zrywania więzi.

Pierwszy - "Częstotliwość drgań" w reżyserii Arkadiusza Biedrzyckiego z rolą Karoliny Kominek jako filmowej Natali. Tutaj protagonistka jest jakby jeszcze niedokończonym projektem, czekającym dopiero na dopełnienie przez samą siebie. W takim kontekście jej tożsamość staje się czymś nie danym, a zadanym, konstytuującym się dopiero poprzez samozrozumienie.
Film opowiada historię matki wracającej do kraju po siedmiu latach emigracji. W Polsce zostawiła swoją córeczkę i matkę. Jest gotowa wcielić się w rolę prawdziwej matki. Nie zdaje sobie jednak sprawy, że jest już za późno, by przedrzeć się do świata dziewczynki, świata z którego przed laty uciekła; świata rządzonego niegdyś twardą ręką ojca.

Drugi - "Mazurek" w reżyserii Julii Kolberger z brawurowo zagraną rolą Kingi Preis jako Urszuli. Bohaterowie filmu występują w kontekście dwóch najważniejszych dla człowieka relacji: stosunku do siebie samych i stosunku do innych, a więc zarazem do kultury i tradycji.

Urszula piecze wielkanocny mazurek. Jej dwudziestoletnia córka, Ada, która studiuje zagranicą, ma zaraz przyjechać na ferie do domu. Tym razem przyjedzie ze swoim narzeczonym, Anglikiem, którego chce przedstawić rodzinie. Urszula szykuje kolację przy udziale swojego męża Marka, ojczyma Ady. Na kolację są również zaproszeni były mąż Urszuli i ojciec Ady, Stefan oraz jego młodsza żona. Kiedy córka przyjeżdża, okazuje się, że narzeczony jest od niej trzydzieści lat starszy. Świąteczne życzenia i dzielenie się jajkiem odbywają się już w bardzo napiętej atmosferze. Kulminacja następuje tuż po podaniu wielkanocnego mazurka...
Bohaterowie filmu uczą się nowych poglądów na miłość. Zrozumieją, że słowo raz wypowiedziane już nie powraca, że ma moc tworzenia i niszczenia.
Te dwie nowelki kandydują do najwyższych nagród podczas Festiwalu Kina Niezależnego Grand Off.

Zdjęcie użytkownika Paweł Łęski.
Zdjęcie użytkownika Paweł Łęski.
 

There have been many comedians who have become great statesmen and vice versa.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura