Paweł Łęski Paweł Łęski
204
BLOG

Zdrada /2

Paweł Łęski Paweł Łęski Historia Obserwuj temat Obserwuj notkę 0

ZDRADA / 2
W notce ZDRADA omówiłem akronim “Mice”. Inny akronim RASCLS (kanalie) - Reciprocation, Authority, Scarcity, Comitment and Consistency, Liking, Social Proof – nie został przeze mnie omówiony. Spotkałem się z zapytaniami na ten temat.

Opiera się on na 6 zasadach Teorii Wpływu Cialdiniego: 
wzajemności, zaangażowania i konsekwencji, społecznego dowodu, autorytetu, sympatii i niedostatku.

Reciprocation / Wzajemność - Ludzie mają tendencję do odwzajemniania przysługi, stąd wszechobecność darmowych próbek w marketingu. Na swoich konferencjach Cialdini używał przykładu Etiopii, która wspomogła humanitarnie Meksyk tuż po trzęsieniu ziemi w 1985 roku, pomimo że Etiopia w tym czasie cierpiała z powodu głodu i wyniszczającej wojny domowej. Etiopia pamiętała dyplomatyczne wsparcie Meksyku gdy Włochy napadły Etiopię w 1935 roku i chciała się odwzajemnić. Dobry glina / zły gliniarz, to strategia również oparta na tej zasadzie.
Comitment and Consistency / Zaangażowanie i konsekwencja - Jeśli ludzie popierają, ustnie lub pisemnie jakiś pomysł lub idee, jest bardziej prawdopodobne, że dochowają zobowiązań. Ponieważ później, nawet jeśli oryginalne zachęty lub motywacje przestaną oddziaływać, uważają ten pomysł lub cel jako spójny z ich własnym wizerunkiem. 
Social Proof/ Dowód społeczny - Ludzie będą robić rzeczy, które widzą, że robią inni. Na przykład, w jednym z eksperymentów jeden lub więcej przechodni patrzy w niebo; po chwili coraz większa ich liczba będzie wykonywała to samo, aby zobaczyć, co widzą inni. Przykładem może być wykorzystywanie przez polityków manifestacji ulicznych jako dowodu społecznego.
Authority / Autorytet - Ludzie mają tendencję do posłuszeństwa autorytetom, nawet jeśli są one w sprzeczności z własnymi przekonaniami. Autorytem może być: 1. Ekspert 2. Celebryta 3. Korzystający z produktu 4. Mądrość tłumu 5. Mądrość naszych przyjaciół. Tworzenie przez polityków „autorytetów’ jest istotnym zabiegiem politycznym.
Liking/ sympatia – Ludzi łatwo przekonać przez osoby, które im się podobają (atrakcyjność fizyczna stereotypu)
Scarcity / niedostatek – Uważa się, że niedostatek wygeneruje popyt. Przedstawiając ofertę sprzedający stwierdza, że jest ona dostępna tylko raz lub na ograniczony czas. „ Jeśli teraz nie my to później będzie potop”.

There have been many comedians who have become great statesmen and vice versa.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura