Paweł Łęski Paweł Łęski
322
BLOG

Zdrada

Paweł Łęski Paweł Łęski Kultura Obserwuj notkę 1
Zdrada
Ci, którzy w tej grze uczestniczą, handlują zaufaniem, zdradą, nadzieją, strachem, miłością i nienawiścią. Na szpiegostwo decydują się desperaci, niesie ono za sobą ciężkie kary. Szpiedzy uważani są za zdrajców, a więc i środki użyte do ich pozyskania są wyjątkowe.
Amerykanie wprowadzili do obiegu akronim „MICE” (ang. mice l.mn. od mouse – mysz). Oznacza to główne motywy, które powodują, że ktoś decyduje się na zdradę: money, ideology, compromise/coercion, ego. Pieniądze, ideologia, przymus, ambicje. Czy też akronim bardziej rozszerzony: RASCLS -Reciprocation, Authority, Scarcity, Comitment and Consistency, Liking,Social Proof.
Pieniądze. Dla wielu zdrajców, głównym czynnikiem motywującym jest perspektywa korzyści finansowych. Ideologia. Zdarza się, że dana osoba staje się szpiegiem z powodu swoich przekonań. Może to być patriotyzm, poglądy polityczne, orientacje na temat spraw krajowych, przekonania kulturowe czy religijne. Przymus. Zagrożenie dla zdrowia i życia jako najbardziej bezpośrednia forma przymusu. Groźba wobec rodziny czy przyjaciół. Bardziej subtelne formy przymusu to szantaż. Presja odkrycia informacji niejawnych. Jest tu szeroka gama materiałów, która może być używana, od zagrożenia wyjawieniem związków pozamałżeńskich, preferencji seksualnych do groźby odkrycia przestępstw i zbrodni. Ego. Wybujałe poczucie własnej wartości przy jednoczesnym poczuciu niedocenienia. Motywacja często wiąże się z chęcią zyskania wyższości nad otoczeniem, jego przechytrzenia. W niektórych przypadkach, szpieg jest motywowany niechęciami i urazami osobistymi, bez ideologicznej wrogości wobec państwa lub organizacji, którą szpieguje. Może to wynikać z jakiejś rzeczywistej lub urojonej urazy. Jeśli czuje, że nie uzyskał wystarczającego uznania, czy został źle potraktowany. W rzadkich przypadkach motywem są emocje związane z zagrożeniem, szczególnie przy znudzeniu własnym trybem życia. Osobiste stosunki. Szpieg może być również motywowany osobistymi powiązaniami i relacjami. W niektórych przypadkach, tajne informacje przekazywane są z powodów rodzinnych, przyjaźni, romantycznego związku, lub seksu. Małżonkowie i przyjaciele aktywnego szpiega mogą być wciągnięci do niejawnej działalności. Co ciekawe późniejszym usprawiedliwieniem dla zdrady i szpiegostwa staje się przywoływanie powyższych motywacji.
Inny akronim RASCLS (kanalie) - Reciprocation, Authority, Scarcity, Comitment and Consistency, Liking, Social Proof – Opiera się on na 6 zasadach Teorii Wpływu Cialdiniego:wzajemności, zaangażowania i konsekwencji, społecznego dowodu, autorytetu, sympatii i niedostatku.Reciprocation / Wzajemność - Ludzie mają tendencję do odwzajemniania przysługi, stąd wszechobecność darmowych próbek w marketingu. Na swoich konferencjach Cialdini używał przykładu Etiopii, która wspomogła humanitarnie Meksyk tuż po trzęsieniu ziemi w 1985 roku, pomimo że Etiopia w tym czasie cierpiała z powodu głodu i wyniszczającej wojny domowej. Etiopia pamiętała dyplomatyczne wsparcie Meksyku gdy Włochy napadły Etiopię w 1935 roku i chciała się odwzajemnić. Dobry glina / zły gliniarz, to strategia również oparta na tej zasadzie.Comitment and Consistency / Zaangażowanie i konsekwencja - Jeśli ludzie popierają, ustnie lub pisemnie jakiś pomysł lub idee, jest bardziej prawdopodobne, że dochowają zobowiązań. Ponieważ później, nawet jeśli oryginalne zachęty lub motywacje przestaną oddziaływać, uważają ten pomysł lub cel jako spójny z ich własnym wizerunkiem.Social Proof/ Dowód społeczny - Ludzie będą robić rzeczy, które widzą, że robią inni. Na przykład, w jednym z eksperymentów jeden lub więcej przechodni patrzy w niebo; po chwili coraz większa ich liczba będzie wykonywała to samo, aby zobaczyć, co widzą inni. Przykładem może być wykorzystywanie przez polityków manifestacji ulicznych jako dowodu społecznego.Authority / Autorytet - Ludzie mają tendencję do posłuszeństwa autorytetom, nawet jeśli są one w sprzeczności z własnymi przekonaniami. Autorytem może być: 1. Ekspert 2. Celebryta 3. Korzystający z produktu 4. Mądrość tłumu 5. Mądrość naszych przyjaciół. Tworzenie przez polityków „autorytetów’ jest istotnym zabiegiem politycznym.Liking/ sympatia – Ludzi łatwo przekonać przez osoby, które im się podobają (atrakcyjność fizyczna stereotypu)
Scarcity / niedostatek – Uważa się, że niedostatek wygeneruje popyt. Przedstawiając ofertę sprzedający stwierdza, że jest ona dostępna tylko raz lub na ograniczony czas. „ Jeśli teraz nie my to później będzie potop”.
Bohaterem jednej z największych afer szpiegowskich I wojny światowej stał się oficer kontrwywiadu monarchii Austro-Węgierskiej, lwowiak Alfred Redl. Przyczynił się do początkowych klęsk Austriaków w trakcie I wojny światowej i setek tysięcy ofiar. Informacje o nim zbierał rosyjski szpieg, pracujący dla rosyjskiego wywiadu warszawskiego okręgu wojskowego. Odkrył, że Redl był gejem. Szantażował zdjęciami, przedstawiającymi go z innym mężczyzną. W tamtych czasach kontakty homoseksualne były karalne i samo ujawnienie orientacji homoseksualnej było fatalne w skutkach dla kariery wojskowej.
Przed II wojną światową w podobny sposób został pozyskany przez wywiad radziecki ppłk. Tadeusz Kobylański. Wg prof. Wieczorkiewicza, Kobylański wprowadzał rząd II RP w błąd co do intencji sowieckich, w szczególności co do radzieckiego ewentualnego ataku na Polskę. W wyniku działań agenta, minister Beck nie wierzył, że Polsce grozi walka na dwóch frontach.

There have been many comedians who have become great statesmen and vice versa.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura