Paweł Łęski Paweł Łęski
408
BLOG

Philippe Petain obrońcą ludu francuskiego?

Paweł Łęski Paweł Łęski Historia Obserwuj temat Obserwuj notkę 11

Philippe Petain obrońcą ludu francuskiego?

Deklaracja Philippa Petain'a podczas jego procesu 23 lipca 1945.

Władza została mi powierzona zgodnie z prawem i uznana przez wszystkie kraje świata od Watykanu po ZSRR. Powierzoną mi władzę wykorzystałem jako tarczę by ochronić lud Francji. Dla niego poświęciłem swój prestiż. Pozostalem na czele kraju będącego pod okupacją. Możecie zrozumieć trudności rządzenia w tych warunkach? Każdego dnia z nożem na gardle, walka z żądaniami wroga. Gdy teraz moi adwersarze nie szczędzą mi wymówek, ja mówię historia pokaże wam ile udało mnie się wam oszczędzić. Okupacja dotykała i mnie, wbrew mojej woli, wbrew mojemu sercu podejmowałem działania, przy których bardziej cierpiałem niż wy wypełniając żądania wroga ale zawsze trwałem przy głównych fundamentach egzystencji ojczyzny.

Przeciwnie, podczas czterech lat, przez moje działania, zachowałem Francję, zapewniłem Francuzom życie i chleb, zabezpieczyłem uwięzionym wsparcie narodu.

Ci, którzy oskarżają mnie i zamierzają mnie sądzić, niech zapytają swoich sumień, co mogło by się stać gdyby mnie zabrakło.

Kiedy gen. de Gaulle, poza naszymi granicami prowadził walkę, ja przygotowywałam drogi ku wyzwoleniu. Zachowałem Francję cierpiącą lecz żywą.

(tłum. własne)

There have been many comedians who have become great statesmen and vice versa.

Nowości od blogera

Komentarze

Inne tematy w dziale Kultura